20
Fri, Apr
170 New Articles

Învățând ”outdoor” și nu numai… în Macedonia!

P. Dan
Typography

În  perioada 19 – 23 martie 2018, elevi și cadre didactice de la Liceul Teoretic „Pavel Dan” au participat la activitățile care au avut loc în Macedonia, în cadrul uneia dintre mobilitățile proiectului Erasmus + Ka2- ”Learning through Outdoor Experience”.

Proiectul  are drept scop promovarea educației de tip „outdoor” (în aer liber), o educație ce utilizează medii culturale și / sau naturale drept contexte integrative de învățare. În cadrul acestui proiect, elevii sunt implicați direct în activități de tipul „a învăța făcând” (learning - by -doing), activități menite a le încuraja și dezvolta legături cu lumea înconjurătoare, cu propria moștenire culturală, și de a le crea acele competențe de învățare integrate și integratoare pe care să le poată folosi în procesul de învățare de-a lungul întregii vieți. Cadrele didactice implicate în proiect au avut ocazia de a împărtăși și imbunătăți, comunicând cu colegii din școlile partenere,  experiența legată de organizarea unor astfel de activități, de a explora și găsi abordări, metode pedagogice, exemple de bună practică, menite a se plia pe specificul acestui tip de învățare.

În mobilitatea din Macedonia au participat 3 elevi ai Liceului Teoretic „Pavel Dan”:  Delimoț Teodora și Racolța David din clasa a X-a B și Cristurean Aura-Cristina din clasa a XI-a C.  Cadrele didactice însoțitoare au fost Gocan Diana-Maria, profesor de limba engleză și Mărie-Hoffenpradli Renatta, logoped.

Printre activitățile desfășurate în cadrul acestei mobilități, se numără: lecții integrate în diferite locații: lecție de limbă engleză / macedoneană la biblioteca municipală din Kumanovo, Primul ajutor (sediul Crucii Roșii, Kumanovo), CV-ul de tip Europass / Interviul profesional (Euro College, Kumanovo), lecție integrată de istorie și artă (muzeul de istorie, Kumanovo), lecție integrată de matematică și cusut ( Liceul „Pero Nakov”, Kumanovo), lecție integrată de istorie și artă bizantină (Biserica Sfinții Clement și Pantelimon, Ohrid),  Arta debaterii și Cafenenaua Erasmus (Liceul „Pero Nakov”, Kumanovo), lecție integrată de istorie, artă și economie ( Banca Națională a Macedoniei, Skopje), lecție de istorie  a civilizațiilor europene (Bay of Bones, Ohrid), lecție de dans popular macedonean (KUD, Pance Peshev, Kumanovo).

În cadrul ședințelor desfășurate cu cadrele didactice, s-au discutat aspecte legate de realizarea produselor finale ale proiectului (website: www. learningoutdoor.net, ghid metodologic), evaluarea finală a proiectului, și activități ce trebuie realizate până la întâlnirea finală din Lituania  care se va desfășura în aprilie, 2018.

Impresii, gânduri de la participanți:

Am rămas impresionată de frumusețea Macedoniei, iar excursia la Ohrid, un loc de vis, m-a făcut să îmi doresc o revenire în această țară.  Activitățile cuprinse în program au fost la fel de interesante, începând cu vizita capitalei,  până la activitățile petrecute în orașul în care am fost cazată și la școala implicată în proiect. Cabinetele de cusut haine și modele de pantofi, vizitele la muzee și diferite locații au fost interesante și datorită oamenilor prietenoși care s-au ocupat de noi îndeaproape și au avut grijă să ne simțim bine. Aș repeta oricând această experiență, cu aceiași oameni și aceleași locuri. Ca și o concluzie, pot spune ca am fost norocoasă că am participat în această mobilitate. Astfel, am învățat lucruri noi despre istoria și cultura Macedoniei, dar și multe alte lucruri, cunoscând oameni deosebiți, și mai ales, câștigând un prieten (gazda la care am locuit).” (Cristurean Aura-Cristina, clasa a XI-a C)

Toate activitățile au fost organizate astfel încât fiecare a putut participa și învăța ceva din acestea:  de la orele de istorie și artă, business, dezbateri pe diferite teme, până la activități sportive și excursii. Mi-a plăcut mult intenția macedonienilor de a-și valorifica țara și de a ne-o prezenta nouă, celor din alte țări, atât cu părțile ei bune, cât și cu părțile ei mai puțin bune.Fără a uita  că omul sfințește locul, cred că părerile bune ale celor care am făcut parte din proiect sunt datorate comportamentului deschis și ospitalier al gazdelor noastre. Am învațat multe lucruri, cum ar fi prezentarea la un interviu atunci când suntem interesați de o anumită profesie, completarea unui CV, sau pași de dans popular macedonean, tradiții și obiceiuri macedoneene, etc.” (Teodora Delimoț, clasa a X-a B)

Cred că omul nu poate învăța ceva cu adevărat decât prin interacțiunea cu Celălalt. De aceea, cu cât mai diversă este această interacțiune, cu atât omul devine o ființă mai conștientă, mai dezvoltată din punct de vedere cultural și spiritual. Ori, tocmai acesta este scopul unor proiecte de asemenea anvergură. De a merge, a experimenta  Alteritatea sub diverse forme ale ei, și, astfel, de a deveni mai bogați  nu numai în termeni  practici de competenețe (de comunicare, sociale, culturale, etc.), cât mai ales umane. Această mobilitate, ca și întregul proiect la care am privilegiul de a participa, oferă exact această oportunitate elevilor, ca și cadrelor didactice deopotrivă. Toți membrii participanți la această mobilitate ne-am întors mai bogați în toate resorturile ființelor noastre: am experimentat istorie, artă, limbi străine, cultură, muzică, dans, tradiții, obiceiuri, și dincolo de asta, un alt fel mod de ... a fi.

Prof. Diana-Maria Gocan

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS