14
Wed, Nov
108 New Articles

Reabilitarea podului de peste râul Arieș, din municipiul Turda, cerută de urgență de USR Cluj

USR
Typography

Senatorul USR Cluj, Mihai Goțiu, i-a adresat ministrului Finanțelor, Eugen Orlando Teodorovici, mai multe întrebări, reclamând o problemă foarte gravă, cu potențial ridicat de producere a unei tragedii, care afectează viața a zeci de mii de locuitori din municipiul Turda, a șoferilor și călătorilor care tranzitează această localitate.

Este vorba de situația în care se află podul de peste râul Arieș, aflat pe DN 1, la ieşirea din municipiul Turda spre Alba Iulia. Totodată, senatorul clujean din partea USR l-a interpelat și pe ministrul Transporturilor, Lucian Șova, despre situația de acum a podului de peste râul Arieș.

Fisuri de 20-30 de centimetri

Starea podului este dezastruoasă, cu structura de rezistenţă afectată grav și cu placa de susținere a trotuarului fisurată. Pe lungimea lui, de aproximativ 150 de metri, fisurile sunt vizibile cu ochiul liber, unele dintre ele având 20-30 de centimetri lățime. În lipsa unei alternative reale (care ar presupune devierea întregului trafic auto), circulația se desfășoară semaforizat, alternativ, pe câte un sens. Acest lucru generează, în mod constant, formarea de coloane de mașini, pierdere de timp, fără a înlătura riscurile traversării podului”, a reclamat parlamentarul clujean.

Concluziile IJC Cluj: „S-au constatat degradări și deplasări ale grinzilor marginale”

Senatorul Mihai Goțiu a mai spus că situația extrem de gravă a singurului pod peste Arieș din municipiul Turda este cunoscută și recunoscută inclusiv în actele emise de către Inspectoratul Județean de Construcții (IJC) Cluj, în urmă cu doi ani. Conform procesului verbal întocmit de către această instituție, „podul prezintă degradări majore la elementele principale de rezistență ale structurii, menționate și în expertiza tehnică nr. 82/2016”. Recomandările specialiștilor de la IJC Cluj, efectuate în 2016, au fost ca lucrările de consolidare să fie realizate în regim de urgență. „S-au constatat degradări și deplasări ale grinzilor marginale pe deschiderile 2, 3, 4, fapt care a dus la apariția unor crăpături de 10 centimetri între cale și trotuar pe cele trei deschideri, punând în pericol siguranța circulației, degradări ale elementelor care susțin calea podului (culei de beton exfoliat, pile cu beton erodat și reducere a secțiunii armăturilor datorate ruginei etc.)”, se arată în procesul verbal al IJC.

Reabilitarea podului ar costa 4 milioane de lei (plus TVA)

Potrivit documentațiilor tehnice realizate în urmă cu doi ani de către autoritățile județului Cluj, costurile intervențiilor necesare pentru reabilitarea podului sunt de 4 milioane de lei (plus TVA), respectiv aproximativ un milion de euro (cu tot cu TVA).

Numeroasele schimbări ale administratorului acestui pod (pasat între autoritățile centrale și cele locale) au făcut ca situația să se agraveze. În 2007, printr-o hotărâre de guvern, sectoare de drum, inclusiv podul peste râul Arieș, au fost predate în administrarea CNADNR, dar peste patru ani, adică în 2011, au fost retransmise în administrarea Consiliului Local Turda. Autoritatea locală a atacat în instanță hotărârea de guvern, dar a pierdut procesul.

Prin Hotărârea nr.1/29.03.2017, Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență Cluj a informat Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne despre situația extrem de critică în care se află podul de peste râul Arieș.

Din mai 2018, podul a trecut în administrarea Ministerului Transporturilor

În urma acestui demers, după mai bine de un an, a fost adoptată Hotărârea de Guvern nr. 376 din 24 mai 2018 privind preluarea podului peste râul Arieş, situat pe drumul naţional DN 1, proprietate publică a statului, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda, judeţul Cluj, în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale”.

Întrebările adresate ministrului Finanțelor și al Transporturilor

Ținând cont de cele arătate mai sus, de gravitatea și urgența găsirii unei soluții, senatorul Mihai Goțiu i-a solicitat ministrului Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, să-i răspundă în scris la următoarele întrebări:

       1) Ați primit din partea Ministerului Transporturilor, respectiv și/sau CNAIR solicitări pentru alocarea sumei necesare pentru reabilitarea podului?

       2) Aveți în vederea alocarea în bugetul anului 2019 a sumei necesare pentru realizarea lucrărilor de reabilitare a podului?

Totodată, senatorul Mihai Goțiu i-a adresat întrebări despre starea actuală a podului de peste râul Arieș și ministrului Transporturilor, Lucian Șova. Acestea sunt următoarele:

Ce demersuri ați întreprins pentru obținerea finanțării necesare realizării lucrărilor de reabilitare a podului de pe Arieș?

Care este calendarul de acțiuni necesar realizării investiției, după bugetarea acesteia?

Ați solicitat Ministerului Finanțelor Publice și/sau în ședință de Guvern alocarea în bugetul anului 2019 a sumei necesare pentru realizarea lucrărilor de reabilitare a podului?

Parlamentarul clujean din partea USR a cerut ca, din cauza timpului scurt rămas până la definitivarea și trimiterea spre adoptare a bugetului pe anul 2019, măsurile necesare pentru rezolvarea problemei să fie făcute în cel mai scurt timp.