Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

19
Fri, Apr
107 New Articles

Preotul Ioan Retegan a fost “beştelit” pe facebook. Vezi aici care este răspunsul preotului oferit pentru Agora Media!

Preotul Ioan Gheorghe Retegan

Actualitate
Tools
Typography

În cel puţin două grupuri de pe reţeaua de socializare facebook a apărut o postare în care un utilizator - Alex Sas - îşi exprimă nemulţumirea faţă de atitudinea unui preot din Turda, anume faţă de preotul Ioan Retegan, de la Parohia Ortodoxă Turda Nouă I.

Mai concret, Alex Sas se referă la un moment anume, aflat - dă de înţeles autorul postării - de la verişorul său.

Folosind, ilustrativ, o imagine care reprezinta “dislike” (dezaprobare), iată care este postarea utilizatorului Alex Sas în cele două grupuri - Turda şi THE REAL “I LOVE TURDA” - de pe reţeaua de socializare:

Incredibil. Experienta neplacuta avuta de un văr zilele astea la Turda cand a venit preotu cu Botezu... trag concluzia ca de fapt scopul e altul decat partea spirituala. E vorva de BANI! Cat mai multi daca se poate. Văru meu ca un bun crestin, la primit ca tot anu, ia pus 20 de roni pentru botez, pentru deranj altfel spus. Normal popa ia luat rapid si cand a fost vorba de contributie, văru meu ia zis ca e cam stramtorat nu poate acum da plateste curand. La chestia asta, popa a sarit ca ars a bombanit ceva asa ca o injuratura si a plecat val vartej bombanind incontinuare. Popa Retegan il chiama din Turda Noua. Incredibil. Apoi pe la toti vecini de pe strada le spunea cai impotriva biserici ca e zgarcit ca e in fel si chip. A mai patit cineva asa ceva cu el?

Cum era cumva de aşteptat, comentariile nu au încetat să apară, cu preponderenţă fiind vorba de comentarii dezaprobatoare privind atitudinea descrisă de Alex Sas. Ba mai mult, autorul postării a intervenit între “comentatori” cu ceea ce însuşi numea “şlagăr de iarnă”, adică ceva ce se doreşte o versificare mai mult decât naivă, în care Alex Sas a continuat cu sugerarea unei atitudini nepotrivite în ceea ce îl priveşte pe preotul Ioan Retegan:

Mă chiama popa Retegan?!
Crede mă ca am un plan
Sa pun ban peste ban
Sa te jumulesc pan la final

Daca a venit Anu Nou
Cu Botezul te vizitez
Cotizatia de no platesti
Apa sfintita poate nu primesti

Mă chiama popa Retegan?!
Crede mă ca am un plan
Sa pun ban peste ban
Sa te jumulesc pan la final

Daca vrei sa te insori
Gandestete de doua ori
Naşi pe cine o să alegi
Că la mine gras tre să plătesti

Mă chiama popa Retegan?!
Crede mă ca am un plan
Sa pun ban peste ban
Sa te jumulesc pan la final

Cineva drag ti sa stins
Haida nu fi inca trist
Ca portofelu o sa ti-l golesc
Ca taxe eu stiu sa inventez

Mă chiama popa Retegan?!
Crede mă ca am un plan
Sa pun ban peste ban
Sa te jumulesc pan la final

Ceea ce îi deranjant
E concurența de rahat
Ca aud că la Turda alti mă intrec
La luat banii de la batranet si tineret

Mă chiama popa Retegan?!
Crede mă ca am un plan
Sa pun ban peste ban
Sa te jumulesc pan la final

Autorul şi-a încheiat “versificarea” cu “Celelalte strofe probabil le stiti…

Totuşi, în afară de versificarea apărută drept comentariu a autorului la propria postare, iată care mai sunt şi alte comentarii la postarea lui Alex Sas din grupul de facebook Turda:

  • Abadi Catalin Asa face mereu Sa uita in casa cat esti de aranjat sa stie cat cere Sa nu cumva sa ai nevoie de el un necaz sau bucurie ca iti ia si pielea de pe cap
  • Alex Sas Inseamna ca este un nemernic
  • Dyka Aura Eu nu primesc popa niciodată..consider că nu am de ce să dau bani popilor, atâta timp cât orice servici legate de biserică ( botez, cununie, mormântare) se plătește…
  • Rodica Berber Fiecare da seama de ce faceeee .......nu judecam noi !!! Ei la judecata sunt mult mai aspru judecati fata de omul de randddd !!!

Aşa cum spuneam, aceeaşi postare a apărut şi în grupul de facebook THE REAL “I LOVE TURDA”, în consecinţă iată comentariile la postarea din acest grup, cu menţiunea că Alex Sas a postat şi aici, drept comentariu, aceeaşi poezioară:

În plus, postarea lui Alex Sas a fost distribuită şi de alţi utilizatori, însă un alt utilizator al reţelei de socializare - Manuel Bălaj - a amintit de un “imn” dedicat preotului turdean şi a menţionat şi postarea iniţia lă a lui Alex Sas.

Ei bine, nici această postare a lui Manuel Bălaj nu a rămas necomentată:

  • Boscu Radu Speram sa se faca ceva in acest sens!
  • Ioan Catalin Andreica Toată lumea scrie versuri și e intelectuală pe Facebook.
  • Manuel Bălaj Mda... e clar că are o problemă cu limba română, dar... omul zice ceva ce mulți evităm deseori, chiar dacă știm. Și asta e de apreciat. Mi-aș dori să nu aibe dreptate, dar din păcate realitatea s-ar putea să confirme ce spun astfel de persoane.
  • Ioan Catalin Andreica Eu am observat altceva: că e la modă să te legi de tot ceea ce înseamnă Biserică. Urmărește, te rog, comentariile defăimătoare ce vor urma acestei postări. Și, dacă printr-o minune nu vor fi, urmărește problema pe orice sursă media.
    • Manuel Bălaj Cătăline cred că persoana respectivă s-a simțit jignită și se aștepta la cu totul altceva să primească. Ca o paranteză, am observat pe două grupuri unde apare textul că nu e deloc ceva aparte la respectivul prelat, mai multe persoane confirmând prin propriile lor experiențe. Acum dacă tot e acest subiect, n-am prea spus-o până azi, cu mulți ani în urmă am avut parte de un incident exact cu preotul de care se face vorbire. I-am plătit deși n-ar fi trebuit, nu era nevoie. Așa că, fără să generalizez, în cazul acestui prelat "poezia" cred că i se potrivește. Din păcate…
  • Anca Rusu Da si noi am patit acelas lucru si a iesit din casa cu 350 km la ora ca nu am vrut s-ai platim contributia. N-ea injurat asa discret. Imi pare foarte rau ca nu l - am filmat pe Gunoiul Draculuiiiiiii. Sa-si blest e me Mama. D-zeu sa-l binecuvanteze pe Gunoi. Oare meritam iertarea lui D-zeu. Nu trebuie sa fim intelectuali sa ne spunem o parere despre un Preot care nu vede enoriasi, el vede mumai bani.
  • Dailiada Rosa Dragii mei oameni crestini va rog sa intelegeti un lucru preotii raspund pentru pacatele lor in fata lui Dumnezeu.Asa ca nu va mai faceti pacate sa injurati preotul fiindca va faceti voi voua insiva rau incarcindu va cu ura si ranchiuna si el tot om este ca si noi .Mai bine lasati l in plata Domnului si bucurati va de Borezul Domnului asa cum se cuvine
  • Anca Rusu Daaaaaaa. Daaaaaaaaaa Da

Dar ia să vedem care sunt datele publice despre preotul Ioan Ghorghe Retegan, cel înfierat pe reţeaua de socializare:

  • a absolvit Seminarul Teologic din Cluj-Napoca (1991) şi Facultatea de Teologie din Cluj-Napoca (1995);
  • studii aprofundate de Master la Facultatea de Teologie din Cluj-Napoca (1999);
  • doctor în Teologie al Facultății de Teologie din Cluj-Napoca, din anul 2011;
  • data hirotoniei: 21.05.1991;
  • grade profesionale: grad I;
  • distincţiile primite de preot:Iconom stavrofor - din partea PF Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (la 14.03.2011) şi Iconom stavrofor - din partea ÎPS Andrei Andreicuț, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului (la 18.12.2011);

Contactat telefonic de Agora Media, preotul Ioan Retegan a fost de acord să stea de vorbă cu noi şi să îşi expună părerea în legătură cu ceea ce a apărut pe reţeaua de socializare (părintele paroh menţionând că nu are un cont pe această reţea şi nici nu a văzut despre ce e vorba).

Iată câteva din reacţiile preotului din timpul discuţiei telefonice:

  • “Noi nu am avut decât relaţii cordiale şi de bună convieţuire cu toţi credincioşii noştri”
  • “Noi mergem însoţiţi cu cântăreţul şi coratorul bisericii noastre şi nu am întâlnit o astfel de situaţie”
  • “Era de bună credinţă să se dea numele persoanei... Chestiuni anonime, fără subiect şi predicat, pot fi puse în seama fiecăruia... Aşa poate să scrie oricine despre oricine”
  • “E o pierdere de timp cu care ne batem joc noi, românii, unii de alţii, ne batem joc de sufletele noastre şi în loc să ne ocupăm de probleme serioase, dăm importanţă la lucruri neserioase”
  • “Trebuia să spună punctual, la adresa cutare, persoana cutare a intrat şi a fost situaţia respectivă”
  • “Toate astea eu le probez prin prezenţa cântăreţului şi a sfătului, eu am intrat în casă cu încă două persoane”
  • “Eu nu vreau să intru într-o polemică cu nimeni. Ar fi fost foarte bine să se fi dat numele acelei persoane care se simţea lezată”
  • “Valoarea contribuţiei la biserică este cea care este în tot locul, nu excelăm din punctul ăsta de vedere”
  • “Noi nu am avut nicio problemă, de nicio natură, cu credincioşii”
  • “E foarte greu să creezi cu toţi oamenii un consens”
  • “O informaţie, dacă vrem să mergem până la capăt, trebuie să o probăm”
  • “Dacă eu am o ciudă faţă de cineva, faţă de biserică sau faţă de preoţi în general, pot să mă exprim în tot felul şi în tot chipul... Nu înseamnă că oricine se exprimă spune şi adevărul... Adevărul întotdeauna trebuie probat prin fapte”
  • “Trăim într-o mare şi imensă bălăcăreală”
  • “Ce ar însemna acum, să mă duc să îl dau pe domnul respectiv în judecată? Noi avem alte bătălii de dat, bătăliile noastre sunt cu duhurile rele din oameni, cu păcatele, cu neputinţele, cu bolile, cu sărăcia, cu neajunsurile, cu analfabetismul...”
  • “Nu ştiu ce idei au oamenii... Eu sunt cu conştiinţa împăcată şi cu toată probitatea vă pot spune că aşa ceva nu s-a întâmplat”
  • “Orice biserică se întreţine din contribuţia credincioşilor, statul nu contribuie, asta este o informaţie de notorietate publică... contribuţia respectivă se adună la toate parohiile din oraş... toate diferă şi se organizează în funcţie de posibilităţi şi numărul de credincioşi... funcţionarea bisericii înseamnă apă, gaz, lumină, salubritate, taxe, impozite, lucrări de reparaţii...”
  • “contribuţia asta este de patru ani la noi... n-am avut pe nimeni să îşi manifeste nemulţumirea la umblatul cu crucea... apoi noi nu impunem la nimeni să achite... prima întrebare când am interacţionat cu oamenii asta a fost: «puteţi, aveţi posibilitatea să se achite contribuţia?»”
  • “Eu aş vrea să vină acei oameni să spună, oamenii trebuie să fie reali şi nemulţumirile reale... altfel şi eu pot să spun despre dumneavoastră că am avut o discuţie şi m-aţi înjurat la telefon, nu?... v-am mai pus o poză şi v-am denigrat... îmi cer scuze dar înţelegeţi ce vreau sa spun...”
  • “Eu în hora asta nebunească nu am de ce să intru pentru că nu sunt adevărate”
  • “Relaţia cu oamenii este absolut normală, cordială”

Iar la final, câteva date despre Parohia Ortodoxă Turda Nouă I şi biserica parohiei:

  • aparţine de Protopopiatul Turda
  • biserica are hramul Sfânta Treime
  • data punerii pietrei de temelie: aproximativ a doua jumătate a secolului al XVII-lea
  • biserica a fost extinsă în anul 1988, ocazie cu care s-a dublat spațiul acesteia, construindu-se sub formă de cruce greacă înscrisă, cu cupolă centrală
  • pictura este realizată în tehnica ,,fresco” de către pictorul Tegla Petru
  • iconostasul este executat în lemn de stejar masiv, în anul 1995, de către meșteri moldoveni, iar icoanele de pe iconostas sunt pictate de către pictorul Tegla Petru.
  • biserica a fost sfinţită în 10 noiembrie 1996 de către PS Irineu Bistrițeanul și PS Galaction al Alexandriei
  • preoţi care au slujit la biserică: Gheorghe Oniţiu (1949-1950), Gheorghe Simu (1950-1958), Ioan Pop (1958-1973), Ion Pop (1973-1977) şi Gheorghe Ramba (1978-1996)

De asemenea, trebuie reţinut că în 1996 Parohia se împarte în două: Parohia Turda Nouă I, cu preot-paroh Ioan Gheorghe Retegan și Parohia Turda Nouă II cu preot-paroh Ioan Ciortea, ambii preoți obținând oficiul de paroh prin concurs, slujind la aceeași biserică.

Din anul 2010, preotul Ciortea Ioan pune piatra de temelie la o nouă biserică, situată în perimetrul Parohiei Turda Nouă II.

În această situație preotul Ioan Gheorghe Retegan rămâne slujitor unic la Biserica șovagăilor (a tăietorilor de sare), cum a fost numită timp de secole, situată pe strada Salinelor, nr. 10.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS