Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

25
Thu, Apr
112 New Articles

CJ Cluj: Punct de vedere referitor la soluția pronunțată de Curtea de Apel Cluj în dosar nr. 478/117/2019

Administraţie
Tools
Typography

Angajații Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj activează în două domenii de activitate: administrație publică (aparatul propriu al direcției) și asistență socială (centrele fără personalitate juridică din subordinea acesteia).

Salariile angajaților din domeniul administrație publică (funcționarii publici și personal contractual din cadrul aparatului propriu al DGASPC Cluj) se stabilesc prin hotărâre a consiliului județean (conform art. 11 alin. (1) și (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare potrivit căruia “Pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale „Administraţie“ din aparatul propriu al consiliilor judeţene, primării şi consilii locale şi din serviciile publice din subordinea acestora, salariile de bază se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, în urma consultării organizaţiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor.” Pentru această categorie de personal  salariile de bază și coeficienții care stau la baza determinării acestora au fost stabilite prin hotărâre a Consiliului Județean Cluj

Salariile angajaților din domeniul de activitate asistență socială (centre rezidenţiale, centre de zi, servicii de îngrijire la domiciliu etc.) se stabilesc de către Directorul General al DGASPC, cu respectarea prevederilor art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 (prin menținerea în plată a salariilor avute în luna iunie 2017, în anul 2018 cu aplicarea majorării de 25%, iar în următorii ani 2019 - 2022 cu aplicarea unei majorări de ¼ din diferența dintre salariul de bază la 31.12.2018 și cel prevăzut de lege, în grile, pentru anul 2022).

Întrucât salariile stabilite prin hotărâre a consiliului județean sunt mai mari decât cele stabilite în temeiul art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017, Directorul General al DGASPC prin dispoziții individuale a aplicat grila de salarizare a angajaților din domeniul administrație publică și angajaților din domeniul de activitate asistență socială.

Acest aspect a fost cunoscut de către angajații Consiliului Județean Cluj doar în luna noiembrie 2017, respectiv faptul că în cadrul centrelor aflate în subordinea DGASPC Cluj stabilirea salariilor nu s-a făcut unitar.

Deși s-a solicitat Directorului General al DGASPC luarea măsurilor legale pentru remedierea situației, acesta nu s-a conformat, considerând că grila de salarizare a angajaților din domeniul administrație publică (aprobată prin hotărârea consiliului județean) se aplică  și angajaților din domeniul de activitate asistență socială.

Pentru clarificarea acestui aspect s-a solicitat punctul de vedere al Ministerului Muncii și Justiției Sociale, care a coincis cu interpretarea noastră (adresa Ministerului nr. 22804/RG/1299/DPS/23.03.2018).

Ulterior, Ministerul Muncii și Justiției Sociale a emis clarificările din data de 24.07.2018 (agreate cu reprezentanții Curții de Conturi) unde, la punctul 44 se precizează clar că personalului administrativ din centre nu i se aplică prevederile art. 11 din Legea-cadru nr.153/2017, deci salariile acestora nu se aprobă prin hotărârea consiliului județean. „Ca atare, pentru personalul din compartimentele de contabilitate, financiar, aprovizionare și investiții, din cadrul altor domenii decât administrație publică locală, salariile de bază trebuiau stabilite în anul 2017, potrivit art. 38 alin. (2), și în anul 2018 prin art. 38 alin. (3) lit. a), și nu prin hotărâre a consiliului local sau a consiliului judeţean.”

Întrucât nici de această dată nu s-a remediat situația, pentru a se clarifica expres faptul că grilele de salarizare aprobate de consiliul județean nu se aplică personalului administrativ din centre, prin Hotărârea Consiliului Județean Cluj nr. 284/2018 s-a precizat expres acest fapt și s-a dispus Directorului General luarea măsurilor necesare pentru restabilirea legalității.

Hotărârea Consiliului Județean Cluj nr. 284/2018 a fost contestată de membrii Sindicatului angajaților DGASPC, iar la data de 10.06.2020 aceasta a fost definitiv anulată.

Deși la data prezentei nu cunoaștem motivele pentru care Curtea de Apel Cluj a anulat definitiv hotărârea susmenționată, considerăm necesar să precizăm faptul că și la această dată obligația Directorului General al DGASPC de a stabili salariile angajaților din domeniul de activitate asistență socială (centre rezidenţiale, centre de zi, servicii de îngrijire la domiciliu etc.), cu respectarea prevederilor art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 subzistă.

Astfel, ulterior emiterii Hotărârii Consiliului Județean Cluj, prin Decizia nr. 3/27.03.2020 a Curții de Conturi a României – Camera de Conturi Cluj s-a constatat că:

Au fost efectuate plăți nelegale pentru cheltuieli de personal în valoare de 9.913.029 lei, reprezentând drepturi salariale acordate personalului contractual din cadrul DGASPC Cluj, ca urmare a încadrării eronate a acestora pe funcții.”

Auditorii Curții de Conturi au constatat (în acord cu punctul constant de vedere al Consiliului Județean Cluj) că:

Astfel, Curtea de Conturi dispune:

În concluzie, poziția adoptată de Consiliul Județean Cluj este în concordanță cu cele exprimate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, respectiv Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Cluj.

SECRETAR GENERAL AL JUDETULUI 
Simona Gaci 

DIRECTOR GENERAL
Cristina Șchiop

DIRECTOR EXECUTIV
Ștefan Iliescu

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS