Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

23
Tue, Apr
110 New Articles

10 procese si 113 miliarde de lei vechi in "disputa" dintre STP si Primaria Turda. Care sunt opiniile partilor si ce li s-a explicat consilierilor locali?

Administraţie
Tools
Typography

Anunţată încă din şedinţa de săptămâna trecută a Consiliului Local Turda, luni, de la orele 9.00, a avut loc o şedinţă a Comisiei 3 a Consiliului Local Turda, şedinţă la care au luat parte, pe rând, atât reprezentanţi ai punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia, cât şi reprezentanţi ai executivului turdean.

Principalul scop al şedinţei a fost înţelegerea cât mai clară a situaţiei în care s-a ajuns în problema operatorului de transport public urban de călători de la Turda, cât şi găsirea unor soluţii pentru o eventuală detensionare a situaţiei.

Aşa cum sunt prezentate de reprezentanţii STP, principalele neajunsuri ale operatorului de transport la Turda sunt lipsa fondurilor care - în opinia lui Dan Mostecky, directorul punctului de lucru Turda al SPT Alba Iulia - administraţia turdeană trebuie să le achite operatorului de transport, dar şi neasigurarea exclusivităţii.

În prima parte, concret, e vorba de subvenţii şi gratuităţi (la exclusivitate sau lipsa acesteia referindu-ne spre finalul acestui text).

Subvenţiile înseamnă, aşa cum spune Dan Mostecky, sumele pe care administraţia turdeană trebuie să le ofere operatorului de transport pentru a acoperi diferenţele dintre cheltuieli şi venituri în vederea asigurării unui profit de 7% pentru STP, aşa cum s-a decis la momentul preluării serviciului de transport de către STP.

Gratuităţile înseamnă sumele pe care administraţia locală trebuie să le plătească STP pentru acoperirea gratuităţilor pe care operatorul de transoprt le oferă diverselor categorii de călători, în discuţie fiind, în principal, gratuităţile pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani.

Nu în ultimul rând Dan Mostecky se referă la faptul că administraţia locală turdeană, prin hotărâri aprobate de forul deliberativ local, nu a asigurat exclusivitatea operatorului de transport prin atribuirea de staţii unui alt operator, Tours Claus, asociat mai degrabă de către turdeni cu aşa-numitul grup de firme ALIS.

În ceea ce priveşte achitarea sumelor reprezentând subvenţii,
acestea nu au mai fost achitate de către administraţia turdeană din mai 2012, motivul fiind că STP a pierdut procesul în acest sens. Astfel, spunea Mostecky, "din 2 mai 2012 noi nu mai beneficiem de diferenţa asta legală dintre venituri şi cheltuieli".

Mai mult, directorul punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia spune că din mai 2012 până în noiembrie 2014 sumele reprezentând subvenţiile se ridică la 113 miliarde de lei vechi, sume neachitate de administraţia turdeană către operatorul de transport.

În completarea unui proces pierdut în acest sens de STP, managerul public Mihaela Bujor spunea că prin majorarea de tarife solicitată şi aprobată în 2015 pentru STP, operatorul de transport "s-a aprobat un tarif mai mare, aşa cum l-au propus ei, care să le asigure profit rezonabil şi acoperirea tuturor costurilor", managerul public adăugând: "nu văd de ce ar mai trebui suportate de la bugetul local toate pierderile, pentru că ei aşa şi-au fundamentat, ca să-şi acopere toate cheltuielile", adică STP "au apreciat că tariful majorat le asigură inclusiv un profit rezonabil, deci unde să mai vorbim de pierderi? (...) Înseamnă că îşi acoperă, din gestionarea la tarifele respective, serviciul".

Din punctul său de vedere, însă, Dan Mostecky consideră că administraţia locală turdeană trebuie să plătească aceste sume către operatorul de transport tocmai pentru asigurarea acelui profit de 7%. Iar cum în acest sens procesul este pierdut de operatorul de transport, STP consideră că poate recupera sumele ca despăgubiri, despăgubiri care reprezentanţii executivului consideră că nu îşi găsesc fundamentul.

Chiar mai mult, directorul economic Daniela Adace a venit în sprijinul colegei Mihaela Bujor, susţinând: "noi nu mai trebuie să plătim despăgubiri din moment ce s-a majorat tariful, înseamnă că ei şi-au amjorat tariful la nivel concurenţial şi cheltuielile prin mărirea acestui tarif înseamnă că se suportă integral cheltuielile din veniturile încasate".

În ceea ce priveşte acordarea de gratuităţi,
"cuiul lui Pepelea" îl reprezintă doar o anumită categorie de persoane, aşa cum se preciza deja, anume cele cu vârste de peste 65 de ani.

Prin HCL 186/2012 "privind stabilirea categoriilor de persoane care beneficiază de gratuitate sau reducere de tarif pe mijloacele de transport urban de călători în municipiul Turda", hotărâre în care, la articolul 1 alineatul 2 se precizează că "Decontarea gratuităţii pentru pensionari cu vârsta peste 65 de ani se face la valoarea de 36 lei/abonament, echivalentul a 10 bilete duble de călătorie, până la implementarea sistemului de ticketing, după care se va proceda la decontare în funcţie de numărul de călătorii efective".

Pe acest alineat 2 există un proces pe rol. Mai exact, Dan Mostecky spune că valoarea de 36 de lei nu este corectă şi corect ar fi 70 de lei, explicaţia directorului punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia fiind că la transformarea abonamentelor din abonamente pe o linei în abonamente pe toate liniile valoarea acestor abonamente a crescut de la 36 la 70 de lei şi de aceea şi există un litigiu în instanţă în acest sens.

Fiind vorba de un litigiu pe rol privind anularea acelui alineat 2 din HCL 186/2012, Mihaela Bujor spunea că abia ulterior finalizării acestui litigiu se poate repune pe rol litigiul privind diferenţa de 34 de lei la acordarea gratuităţilor.

Totuşi, nu trebuie trecut cu vederea peste un anumit aspect!

În acelaşi alineat 2 se aminteşte de implementarea, de către STP, a sistemului de ticketing. Prin acest sistem se va putea contoriza cu o acurateţe mai mare numărul de călătorii efectuate de persoanele pentru care se acordă gratuităţile.

Aici, executivul turdean consideră că are un as în mânecă în litigiul privind HCL 186/2012. Concret, Daniela Adace spunea: "în articolul 2 din hotărârea care le măreşte tariful din mai 2011 scria că până la sfârşitul anului 2011 vor institui sistemul de ticketing", directorul economic al Primăriei Turda adăugând că "în lista de servicii din caietul de sarcini şi chiar în oferta lor se angajează că vor institui acest sistem de ticketing până în decembrie 2012", ceea ce Daniela Adace voia să dea de înţeles fiind că STP nici până la momentul de faţă nu a introdus sistemul de ticketing.

Chiar mai mult, dacă Ginel Călugăr - şeful Serviciului Dezvoltare Publică şi Investiţii - aprecia că sistemul de ticketing nu face decât să vină în dezavantajul operatorului de transport, Dan Mostecky susţine că implementarea sistemului de ticketing nu face decât să transfere sumele de la gratuităţi la subvenţii, adică dacă se diminuează valoarea gratuităţilor, creşte valoarea pierderilor şi, în opinia directorului punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia acel profit de 7% tot trebuie asigurat.

Pe de altă parte, Dan Mostecky susţine că solicitarea valorii de 70 de lei în loc de 36 de lei este motivată de calcule făcute în baza datelor oferite de INS (Institutul Naţional de Statistică), singura autoritate care poate să ofere cifre de luat în calcul în acest sens.

În replică, reprezentanţii executivului turdean, prin vocea Danielei Adace, susţin că se aşteaptă din partea STP să dovedească în instanţă că transportă fiecare pensionar, în fiecare zi, timp de 30 sau 31 de zile.

Referitor la neasigurarea exclusivităţii
şi la concurenţa neloială, directorul punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia amintea atât de HCL 69/2010 "privind alocarea suplimentară de staţii în municipiul Turda, pentru activitatea de transport persoane prin curse regulate în trafic judeţean, pe traseul Turda-Campia Turzii", cât şi de HCL 269/2013 "privind aprobarea amenajării de staţii în municipiul Turda, pentru activitatea de transport de persoane prin curse regulate speciale de către SC Tours Claus SRL".

Deoarece, prin aceste hotărâri, se consideră că nu se respectă exclusivitate operatorului de transport la Turda, Dan Mostecky susţine că a transmis zilnic sesizări în acest sens către Primăria Turda, sesizări care aveau ataşate imagini care să susţină cele afirmate în sesizări.

Şi pentru că, în opinia directorului punctului de lucru Turda al STP Alba Iulia, era de datoria administraţiei locale turdene să ia măsuri pentru asigurarea exclusivităţii, Dan Mostecky spune că din 2013 până în prezent Poliţia Locală Turda ar fi acordat un număr de 20 de amenzi operatorului Tours Claus pentru oprire neregulamentară, parte din aceste amenzi fiind contestate de operatorul sancţionat.

În plus, Dan Mostecky susţine că nu înţelege cum STP beneficiază de exclusivitate în contextul în care are 47 de staţii în Turda, în timp ce Tours Claus are acordate - prin atribuire directă - 43 de staţii.

Reprezentanţii executivului turdean, însă, spuneau că au transmis sesizări către Poliţia Locală şi s-au aplicat sancţiuni operatorului acuzat de STP că ar practica concurenţă neloială.

Ca de final,
Dan Mostecky a precizat că, dacă până la urmă tot se va ajunge la această situaţie, pe 20 aprilie STP îşi suspendă activitatea şi nu o încetează având în vedere că există un contract în derulare între municipaliatea tirdeană şi STP, iar semnarea unui nou contract cu un nou eventual operator de transport ar punea administraţia turdeană în culpă.

Cât despre contractul care este în derulare, acelaşi Dan Mostecky spunea că acesta este un contract copiat după un contract de la Bârlad, care a fost, la acel moment, respins de ANRSC.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS