Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

24
Sat, Feb
121 New Articles

Muzeul Propagandei Comuniste, redefinirea #Educației Culturale

Diverse
Tools
Typography

Născut după prăbușirea regimului comunist în România, tânărul adolescent de astăzi, nu are formată gândirea antagonică comunist-anticomunist în lista principalelor atitudini care îi definesc valorile din prisma cărora privește societatea.

În numeroase cazuri, acesta folosește în grupurile sociale de care aparține, simboluri comuniste ca fiind etichetate drept “cool” sau sub formă de amuzament, neștiind adevărata implicație istorică a acestora. Dincolo de acest aspect, modul în care tinerii privesc comunismul este strict rezultatul unui proces de socializare, desfășurat intenționat (cu prietenii, familia sau în cadrul orelor de istorie) sau neintenționat (prin expunerea sporadică la asemenea informații pe rețelele de socializare).

Nefiind fundamentate pe o experiență directă, atitudinile tinerilor față de regimul comunist sunt rezultatul unui proces de socializare, mai mult sau mai puțin bazat pe informații concrete și corecte, precum și pe păreri personale ale celor din jur. Conform unui studiu realizat în 2012 (care a avut ca respondenți 6.000 de tineri din clasele VIII-XII, provenind din 86 de școli din țară, link: https://www.academia.edu/3845628/Implicarea_civică_și_politică_a_tinerilor), aproximativ 82% dintre respondenți mărturisesc existența unor discuții cu privire la acest subiect între aceștia și familiile lor. Din păcate, însă, mai mult de 26% dintre adolescenții intervievați declară că nu au abordat niciodată subiectul în cadrul școlii. Tot în cadrul aceluiași studiu, s-a realizat o analiză care urmărește mesajul pe care părinții și profesorii de istorie îl transmit tinerilor, implicând nu doar un mesaj explicit, ci și semnale implicite la nivel de comportament, prin diverse reacții. Jumătate dintre tinerii respondenți (50,1%) cred că părinții lor ar afirma că perioada actuală este mai rea sau mult mai rea decât perioada comunistă. La nivelul profesorilor, 41% dintre aceștia sunt percepuți ca fiind nostalgici ai regimului comunist.

Aceste rezultate sunt cel puțin îngrijorătoare într-o țară care urmărește adoptarea pe deplin a democrației și într-o societate în care valorile fundamentale ar trebui să se bazeze pe diversitate, incluziune, toleranță și libertate, ci nu pe nostalgie pentru istoria înfiorătoare a țării. Deși au trecut câțiva ani de la realizarea studiului, din păcate, nu putem afirma că multe s-au schimbat de atunci în contextul social. Tinerii în care avem speranța că într-o bună zi vor fi cei care vor schimba lumea, trăiesc, de multe ori, înconjurați de părere de rău pentru o istorie tragică a unei națiuni întregi.

Așa a luat naștere, acum câteva luni, Muzeul Propagandei Comuniste - o inițiativă concentrată pe două nuclee - expunere și educare, asupra tinerilor din mediul rural și nu numai, prin care am consolidat o întreagă comunitate de tineri din Transilvania, informați și conștienți.

Prin intermediul mai multor activități cheie, printre care realizarea unui set de exponate, o expoziție în cadrul unui festival local de tradiții și lansarea unei expoziții în cadrul Muzeului de Istorie Turda, timp de câteva luni, Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică construit, pentru peste 2.500 de elevi, oportunitatea de a fi mai conectați cu propriul lor trecut, într-un mod sănătos. Astfel, într-un mod cu totul inovativ, s-a oferit tinerilor acces la propria cultură, promovând valorile europene care stau la baza oricărei societăți durabile și determinându-i să își formeze propriile opinii bazate pe fapte reale, date concrete și transparente, nu pe opinii personale, nostalgice după un sistem opresiv. Proiectul atrage în deosebi atenția pentru modul său unic de prezentare a culturii: a transformat învățarea într-o experiență interactivă și a transpus exponatele istorice într-un context modern, relevând astfel semnificația lor în lumea actuală. A adus în prim-plan imaginația civică, împuternicind tinerii să nu doar învețe despre trecut, ci să îl și critice, să-l analizeze și să-și imagineze viitorul.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Acest proiect este dezvoltat cu sprijinul Muzeul de Istorie Turda - instituție care valorifică în mod profesionist patrimoniul din colecţiile sale şi asigură un cadru adecvat de interacţiune între vizitatori şi bunuri culturale.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS