În calitate de for decizional, Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede simplificarea etapelor pentru înregistrarea în registrul comerțului, inițiat de parlamentarii PNL.
Actul normativ are ca obiect crearea cadrului legal pentru codificarea dispoziţiilor referitoare la operaţiunile de înregistrare în registrul comerţului şi în alte registre ţinute de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), pe baza controlului registratorului sau, după caz, pe baza hotărârii instanţei judecătoreşti. De asemenea, sunt reglementate statutul registratorului de registrul comerţului, modul de organizare şi funcţionare a ONRC şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, precum și procedura de înregistrare în registrul comertului, pe baza controlului de legalitate realizat de registrator.
Unul dintre scopurile principale ale acestei legi este stabilirea actelor şi faptelor care se înregistrează în registrul comerţului, a procedurii în faţa registratorului şi în faţa instanţei de judecată, în vederea simplificării procedurilor de înregistrare în registrul comerţului.
Astfel, va fi permisă depunerea documentelor în format electronic, fiind facilitată comunicarea între autorităţi în ceea ce privește utilizare a informaţiilor sau a documentelor.
În noile condiții prevăzute de această lege, va fi facilitat accesul online a tuturor formalităţilor pentru constituirea unei societăţi şi înregistrarea unei sucursale, prin utilizarea mijloacelor de identificare electronică şi a mijloacelor electronice de comunicare.
În contextul digitalizării promovate de PNL la nivel național, noul act normativ statuează și posibilitatea cetățenilor de a beneficia de informaţiile necesare privind societăţile, inclusiv pentru societăţile înregistrate în alte state membre ale Uniunii Europene.
Beneficiile aduse românilor de această inițiativă legislativă, adoptată cu largă majoritate de deputați, sunt indiscutabile, în sensul îmbunătăţirii accesibilităţii serviciului public al registrului comerţului, al asigurării disponibilităţii informaţiilor extinse şi actualizate privind înfiinţarea şi funcţionarea societăţilor, precum şi pentru asigurarea unor proceduri unitare la înregistrarea persoanelor fizice şi juridice.
PNL va continua să inițieze politici publice și acte normative care să simplifice procedurile birocratice din toate domeniile de activitate publice, precum și digitalizarea proceselor indispensabile cetățenilor, astfel încât reforma și modernizarea administrației publice locale și centrale, precum și a tuturor instituțiilor statului, să devină o certitudine în cel mai scurt timp.
Deputat PNL Cluj,
CRISTINA BURCIU