18
Mon, Dec
165 New Articles

Iată cum riscă presa să îşi piardă credibilitatea din cauza unor “jurnalişti”

Agora
Typography

De când cu “libertatea” internetului, “jurnaliştii” şi site-urile de “ştiri” par să fi apărut ca ciupercile după ploaie. Trebuie, totuşi, menţionat, că există site-uri care ţin la seriozitate şi la credibilitate, însă nu toţi au această coordonată în activitate.

Tocmai ce am dat peste o postare pe facebook care atrage, care te face să dai click, pentru că, persoană cu emoţii - dar mai ales roasă de curiozitate - fiind, vrei să afli ce şi cum.

Titlul de pe facebook suna “tentant”: “Și-a dus câinele într-o pădure foarte îndepărtată și l-a părăsit cât a putut de repede ! Ce a făcut câinele la câteva minute a impresionat o lume întreagă. Cine-i om și cine-i câine ? VEZI VIDEO”.

Şi ce faci? Dai click, normal!

Link-ul era către site-ul all4romania.eu (adică toţi pentru România, cu domeniu .eu!!).

Încă de la început vrem să precizăm că nu avem nimic în particular cu cei de la all4romania.eu (sau cu alţii, veţi înţelege pe parcursul articolului), dar i-am luat ca exemplu concret din multele exemple similare pe care le puteţi găsi pe tot internetul, însă ce e evident, nu are cum să nu fie evident (v-a plăcut asta?).

Şi după ce dăm click mânaţi de un titlu emoţional, citim că:
“Videoclipul a fost publicat pe retelele de socializare, iar in scurt timp a devenit viral.
Catelul abandonat in padure se intoarce inapoi la stapanul sau si chiar ii salveaza viata, de unde se desprinde si mnesajul: «El nu te va abandona niciodata.
Nu il abadona nici tu pe el».
Este un filmulet care merita vazut.”.

Deci ăsta e TOT “articolul”, după care curiozitatea ţi-e satisfăcută pentru că dai de un videoclip înduioşător încorporat în pagina site-ului, un videoclip de pe youtube.com.

Pentru cine are cât de cât simţul raţiunii, se vede de la o poştă că videoclipul este unul cât se poate de regizat.

Dar ce se spunea în titlul care te-a făcut să dai click? Că să vezi ce s-a întâmplat! Că cineva şi-a dus câinele într-o pădure “foarte îndepărtată” unde l-a abandonat “cât a putut de repede” şi că, mai apoi, ia să vezi tu cum ceea ce a făcut câinele “a impresionat o lume întreagă”. Cum ar veni, fapta câinelui “a făcut înconjurul internetului, frate”. Păi cum să nu vezi aşa minunăţie, mânca-ţ-aş zgarda ta!?

Cum spuneam, videoclipul pare cât se poate de regizat! Cu toate acestea, “jurnalişti” îţi “vând” ştirea ca pe un fapt cât se poate de real.

Dacă ne uităm la data postării pe site, vedem că e 19 noiembrie 2017, articolul fiind publicat de Editor (adică un fel de no name al administratorului site-ului).

Dacă mergem mai jos în pagină, vedem că articolul ar fi preluat de pe un alt site de răsunet sentimentalo-emoţional: dininimaromaniei.ro (parcă era peste mână ca din inima României să fie .eu, aşa că e .ro, că e din inima României).

La o privire mai atentă, observăm că all4romania.eu a preluat cu copy/paste întregul “articol”. Cel mai ridicol la acest copy/paste este că inclusiv cuvândul “mesajul” a fost copiat în forma greşită: “mnesajul”. Cât de copy/paste indolent poţi să fii?

Chiar mai mult, all4romania.eu au folosit aceeaşi fotografie ilustrativă la încorporarea articolului, fotografie (nu ea în sine) ce poartă numele de click-bait (adică momeală pentru click), o fotografie care N-ARE NICIO LEGĂTURĂ cu videoclipul la care se face referire, o fotografie cu un alt căţel, mai drăgălaş, astfel încât click-ul să fie asigurat odată în plus.

Cum spuneam, all4romania.eu a preluat cu un copy/paste jenant un “articol” postat de dininimaromaniei.ro, evident, un articol care nu are nimic cu inima României... Deci nu ştim cine este mai “vinovat” de propagarea ca autentic a unui articol care nu e nici pe departe autentic aşa cum “jurnaliştii” insinuează prin titlu.

Chiar mai mult decât cele prezentate până acum, la un simplu click pe videoclip (click care duce spre site-ul unde videoclipul este postat: youtube. com), vedem că este postat de utilizatorul KiaraMarBalto.

O revizualizare a videoclipului despre care noi spuneam că este cât se poate de regizat vine ca o dovadă în plus că videoclipul nu este o filmare întâmplătoare a unui eveniment aşa cum ne dau de înţeles  - chiar nu ştim cu ce intenţii ascunse - “jurnaliştii”, ci e mai degrabă un filmuleţ care, inclusiv prin mesajele postate la final, prin hash-tag, prin alea-alea este - cât se poate de evident - un film de promovare a unei campanii împotriva abandonului animalelor de companie, a câinilor în cazul de faţă!

Ba chiar mai mult, dacă ne uităm atent, utilizatorul KiaraMarBalto dă, în descrierea videoclipului de pe youtube.com, link către videoclipul original, videoclip postat de utilizatorul Fondation 30 Millions d'Amis (noi deducem că e vorba de Fundaţia 30 de Milioane de Prieteni).

Deci, iată, videoclipul (doar că într-o altă formă a succesiunii evenimentelor) este postat de o fundaţie, care şi-l revendică oarecum, o fundaţie pe al cărei canal de youtube sunt mai multe videoclipuri despre salvarea animalelor de companie.

Şi ce scrie fundaţia în descrierea videoclipului? Iată: “The 30 Millions d’Amis Foundation (registered charity) fights on many fronts to defend and protect animals, as well as to educate younger generations to respect all forms of life. Unique in France by the scope of its action and capacity to mobilise society as a whole in favour of the animal cause, its struggles in the field and extensive awareness-raising campaigns make it a key player in the world of animal protection. As a preferred expert partner for public authorities, the 30 Millions d’Amis Foundation also helps to change legislation in favour of animals. Its action is not restricted to France, but also extends abroad, with added support and strength provided by a massive and highly-mobilised community, which is very active on social media.

Adică, într-o traducere repede pe genunchi, “Fundaţia luptă pe mai multe fronturi pentru a apăra şi proteja animalele şi pentru a educa generaţiile tinere să respecte toate formele de viaţă. Unică în Franţa prin scopul său şi prin capacitatea de a mobiliza societatea ca un întreg în favoarea cauzei animalelor, luptele din teren şi campaniile extinse de conştientizare, fac din fundaţie un jucător-cheie în lumea protecţiei animalelor. Ca partener expert preferat al autorităţilor publice, fundaţia ajută, de asemenea, la schimbarea legislaţiei în favoarea animalelor. Acţiunile sale nu se reduc doar la teritoriul Franţei ci se extind şi peste graniţele ţării, cu sprijin şi forţă oferite de comunităţile puternic mobilizate şi care sunt foarte active în domeniul social-media”.

Revenind, cu alte cuvinte, e clar că videoclipul în discuţie, este un videoclip regizat şi e parte a unei campanii anti-abandon. Ba chiar pentru cei care nu s-au prins până acum, SURPRIZĂ: titlul videoclipului postat de fundaţie este chiar “EMOTIONAL PET CAMPAIGN” (adică exact CAMPANIE emoţională pentru animalele de companie).

Dacă utilizatorul KiaraMarBalto, de la care site-urile de “ştiri” au preluat videoclipul, l-a postat în 2 iulie 2016, videoclipul despre care se spune că e original, a fost postat de utilizatorul Fondation 30 Millions d'Amis în 14 iunie 2016.

Şi când au apărut articolele pe site-urile de “ştiri” din România - mda, copiate jenant unul de la altul? Cel puţin pe 19 noiembrie anul acesta! Adică la un an, cinci luni şi aproape o săptămână de la postarea “iniţială”, astfel fiind considerată în acest caz postarea fundaţiei.

Să recapitulăm!...

Nişte “jurnalişti” publică în noiembrie 2017 (“articolul” nu e nici datat nici semnat) pe site-ul de “ştiri” dininimaromaniei.ro un articol prin care dau de înţeles că s-a întâmplat o poveste reală extraordinară - care a şi fost filmată - şi îşi invită posibilii cititori să dea click ca să vadă ce n-au mai văzut la nivel de extraordinar.

Mai departe, nişte alţi “jurnalişti” de la un alt site de “ştiri”, preiau cu un copy/paste jenant acelaşi articol pe care îl publică pe site-ul lor (acelaşi titlu, acelaşi text, acelaşi videoclip, aceeaşi poveste siropoasă etc. etc.), “re-vânzându-l”, la rândul lor, ca o poveste autentică.

Deci în pofida evidenţei faptului că videoclipul unei campanii împotriva abandonului animalelor de companie este postat pe internet de un an şi ceva, nişte “jurnalişti” români de la nişte site-uri de “ştiri” - copiindu-se jenant unii pe alţii - preiau acest videoclip şi ni-l prezintă ca poveste autentică ce s-ar fi întâmplat cu adevărat!

E ca şi cum (adică nu e “ca şi cum”, ci CHIAR AŞA E) ai povesti un spot publicitar şi ai da de înţeles că s-a întâmplat de-adevăratelea.

Şi atunci nu ne rămâne decât să ne întrebăm: cât de jos poţi să ajungi ca om ca să faci aşa ceva? Ce poate face adevărata presă împotriva unor astfel de “ştiri” prezentate cu iz de autenticitate? Cine le spală ruşinea adevăraţilor jurnalişti din ţara asta care într-adevăr umblă după subiecte, îşi verifică sursele şi îşi fac meseria cu demnitate şi responsabilitate, dar sunt băgaţi în aceeaşi oală cu de-alde cei despre care s-a făcut vorbire aici?

Iată doar o picătură din oceanul de mizerii în care jurnaliştii cu bun simţ şi cu responsabilitatea meseriei sunt aruncaţi şi înecaţi de o opinie publică din ce în ce mai neavizată şi din ce în ce mai dispusă să creadă orice titlu zglobiu şi sclipitor, iată ceva adevărat - şi nu un scenariu - care roade din ce în ce mai tare la credibilitatea presei adevărate.

Site-uri şi jurnalişti apăruţi ca ciupercile după ploaie, care nu-şi asumă semnarea materialelor făcute publice în mediul online, dar din cauza cărora adevărata presă are de suferit şi e desconsiderată în ciuda eforturilor pe care adevăraţii jurnalişti le fac pentru a informa corect pe cei care le citesc articolele...

Asta e!

Atâta timp cât dormim în papuci, ca naţiune, asta ne trebuie: să fim prostiţi sistematic de către nişte indolenţi despre care majoritatea din mediul online cred că sunt “jurnalişti” şi că le prezintă “ştiri”.

Păi atunci hai să desfiinţăm facultăţile de jurnalism, să anulăm o întreagă istorie de informare corectă a cetăţenilor şi să ne luăm ca oile după sare după oricine ne prezintă ceva ca fiind autentic, deşi este clar ca bună ziua că nu este aşa!

Haide, brrrr la stână, brrrr... brrrrr....

Şi hai să vedem şi video-ul la care s-a făcut atâta referire, varianta postată de KiaraMarBalto, videoclip care este, de fapt, foarte bine realizat şi, într-adevăr, emoţionant mai ales pentru iubitorii de animale:

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS