Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

13
Tue, Apr
272 New Articles

Cum protejăm apa din care beau clujenii. USR PLUS: Cerem interzicerea tuturor motoarelor termice pe Tarnița

USR
Typography

Consiliul Județean Cluj a votat miercuri hotărârea care stabilește regulile de navigație pe lacurile Tarnița și Fântânele. Documentul prevede interzicerea accesului pe lacurile Tarnița și Fântânele a ambarcațiunilor care utilizează carburanți fosili; din păcate, sunt în continuare permise cele care funcționează cu biodiesel, bioetanol sau alți combustibili utilizați pentru ardere în motoare termice, deși nu sunt "fosili". Consiliul Județean nu a stabilit o limită de viteză pentru ambarcațiuni. 

Regulamentul votat în deliberativul județean nu garantează protejarea sursei principale de apă potabilă a județelor Cluj și Sălaj. 

Consilierul județean USR PLUS Ovidiu Nistor a cerut în ședința de miercuri limitarea vitezei ambarcațiunilor, a puterii motoarelor și eliminarea completă a motoarele termice, dar amendamentele sale nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru includerea în regulamente. În lipsa acestor amendamente, regulamentul este incomplet. Drept urmare, consilierii USR PLUS s-au abținut de la vot. 

"Este necesară o limitare a vitezei maxime a ambarcațiunilor, deoarece - datorită evoluției tehnologice - ambarcațiunile cu motoare electrice pot atinge viteze uluitoare și e doar o chestiune de timp până vor apărea și pe lacurile Tarnița și Fântânele. Scopul unui regulament de navigație e să reglementeze navigația, să garanteze siguranța tuturor celor de pe lac și să asigure prevenirea accidentelor, atât cele între ambarcațiuni, inclusiv între ambarcațiuni și persoane, cât și cele de mediu", a spus Nistor.

România are în acest moment acte normative superioare destul de permisive, care impun reguli doar la nivel general pentru navigație pe apele interioare ale României. Consiliul Județean Cluj a ratat șansa de stabili reguli clare, la nivelul anului 2021, pentru lacurile pe care le gestionează.

Ovidiu Nistor a propus și un exercițiu de imaginație: "Să ne imaginăm că e vara anului 2022. Lacul e plin de ambarcațiuni cu motor, se circulă haotic și cu viteză. Unele ambarcațiuni gonesc chiar cu 100 km/h, creând valuri care erodează malurile și punându-i în pericol pe ceilalți amatori ai sporturilor nautice sau care înoată în lac.

Bărcile fac zgomot, unii și-au înlocuit "combustibilii fosili" cu biodiesel sau bioetanol. Pentru că nu există limită de viteză sau de putere pentru ambarcațiuni, unii leagă baterii în serie și fac tot felul de improvizații periculoase pentru a scoate o putere și o viteză cât mai mare din motoarele electrice. Din când în când se produc incendii din cauza scurtcircuitelor și singurul mod de a le stinge e prin aruncarea bateriilor în apă, fapt ce produce o poluare de nedescris. Muzica bubuie pe ambarcațiunile de pe lac, deranjând pe toată lumea, atât pe cei care locuiesc în zonă sau sunt la cabane sau pe mal pentru relaxare, cât și pe cei de pe lac sau animalele din pădure. Ei bine, tot acest scenariu este perfect posibil și legal în forma actuală a regulamentelor de navigație, votat de Consiliul Județean".